De brieven vinden jullie ook terug in het heen- en weerschriftje van je kleuter.
Dat schriftje blijft altijd in de boekentas zodat zowel de ouders als de juf iets kunnen invullen indien nodig.
_____________________________________________________________
Themabrief: ‘Met papa op stap naar de dierentuin’
Enkele activiteiten op een rijtje:
-
Wereldeiland:
o Waarneming:
schoolreis ‘De Gavers’ à
spelenderwijs het bijenleven ontdekken
o Filmpjes:
dierentuin
Beeldeiland:
o
Maken Vaderdag
cadeau
o
Tekening
letter ‘B’
- Fijneiland:
o
Schrijfdans
o
Speelwerkblad:
zoem de bij
o
Stroken
knippen voor de leeuwenkooi
o
Loopspel
letter ‘V’ : tekenen met krijt
- Denkeiland:
o Speelwerkblaadjes binnen het
thema.
§ De bij op zoek naar nectar
§ Tekenen van gedicht
- Taaleiland:
o
Luisterverhaal:
plattegrond dierentuin
o
Verhalen
binnen het thema dierentuin
- Beweegeiland:
o
Turnen met
juf Hanne
- Wil- en durfeiland
o
Vragen
stellen en beantwoorden bij gids (schoolreis)
- Muziekeiland
o
Zoemen op
verschillende tonen
o Muziekhoek: keyboard
- Sameneiland:
o
Godsdienst:
De mama en papa van Jezus
o
Wie zijn
wij? Hoe ziet ons gezin eruit?
_____________________________________________________________
Themabrief: ‘Feest, muziek en dans’
-
Wereldeiland:
o Waarneming:
oude en nieuwe elektronische toestellen
-
Beeldeiland:
o
Maken feestvlag
o
Knutselen
materiaal schoolfeest
o
Tekening als
versiering maken ‘jaren 90’
- Fijneiland:
o
Schrijfdans
op muziek jaren 90
o
Barbiepoppen
aankleden
- Denkeiland:
o Speelwerkblaadjes binnen het
thema.
§ Mmm… Muis zoekt zijn koekjes
§ Stempelen van worden met en ‘M’
§ Trom inkleuren volgens cijfer (1 tot 5)
- Taaleiland:
o
De letter ‘M’
o
Luisterspel:
wie zegt m
o
Verhalen
binnen het thema optreden/muziekinstrumenten
o Rollenspel bedenken (telefoongesprek)
o Rollenspel bedenken (telefoongesprek)
- Beweegeiland:
o
Turnen met
juf Hanne
o
Dansje
schoolfeest
o Macarena
o Macarena
- Wil- en durfeiland
o
Dansen op
podium
- Muziekeiland
o
Verschillende
geluiden/tonen à glazen flesjes vullen met water
o
Muziekhoek:
keyboard
- Sameneiland:
o
Aftelkalender
maken (nog … nachtjes slapen)
o Kijken naar generale repetitie
o Kijken naar generale repetitie
____________________________________________________________
STAGE THEMA “Het circus”
Beste ouder(s)
Mijn naam is Laura Waelkens, tweedejaarsstudente bachelor
Kleuteronderwijs aan de Vives in Tielt. Van 26 april tot en met 9 mei zal ik
stage lopen in de klas van uw zoon of dochter.
De kleuters mochten begin maart beslissen rond welk thema we
gingen werken samen. Met heel veel enthousiasme kwamen ze zelf tot de
beslissing om over het circus te leren.
We leren verschillende soorten circusoefeningen, we leven ons uit in het circus in de klas, we maken ons eigen orkest en we maken iets lekkers!
We leren verschillende soorten circusoefeningen, we leven ons uit in het circus in de klas, we maken ons eigen orkest en we maken iets lekkers!
De kleuters zullen zelf een circusvoorstelling in elkaar steken. Naar
aanleiding van Moederdag nodigen we u als mama graag uit voor de
circusvoorstelling op 9 mei 2018 om 11u10. Mag ik u vragen om rond 11u00
aanwezig te zijn?
Als uw dochter/zoon thuis iets zou hebben rond dit thema, dan
mag u dit meegeven op maandag 23 april. Met veel plezier zullen wij daarbij
stilstaan. Hierbij denk ik dan aan een dvd, speelgoed, documentatie, boeken, versiering,
foto’s… Graag de naam van uw dochter/zoon bevestigen op de spullen.
Ik kijk er naar uit om samen met uw kleuter er een leerrijke
periode van te maken.
Vriendelijke groeten
_____________________________________________________________
Themabrief: ‘Lente, Leuk!’
(van 16/04/2018-25/04/2018)
Na een fijne vakantie konden
we genieten van de deugddoende lentezon.
De kleuters wisten al goed dat de lente al even begonnen was.
De kleuters wisten al goed dat de lente al even begonnen was.
We namen een kijkje rond de school en in de schooltuin.
Enkele activiteiten op een rijtje:
-
Wereldeiland:
o Waarneming:
zaden, knollen, bloemen
o Lentewandeling
in de schoolomgeving
-
Beeldeiland:
o
Maken van een seizoen kalender
o
Tuinkers
zaaien (en verzorgen)
o
Tekeningen
maken en inkleuren
- Fijneiland:
o
Knippen in folders,
op zoek naar de letter ‘L’
o
Schrijfdans:
bloemblaadjes
o
Doolhof
-
Denkeiland:
o Speelwerkblaadjes binnen het
thema.
§ Begrippen: meest en minst
§ Bloemen tellen
§ Groeiproces van een zaadje/knol
- Taaleiland:
o
De letter
‘L’
o
Versjes:
planten - knollen
o
Verhalen
binnen het thema lente
o
Tekendictee: de lente
- Beweegeiland:
o
Turnen met
juf Hanne
- Sameneiland:
o
Kijken naar
poppenspel ‘de moestuin’
o
Gezelschapsspel
:de bloem zonder bloemblaadjes
Het volgende
thema is Circus. Dan is er een stagejuf in onze klas namelijk Laura, meer info
volgt.
Rikki en juf Vanessa
________________________________________________________
Themabrief: Roodkapje en de wolf (2/10-13/10/2017)
Beste
ouders,
De
afgelopen twee weken werkten we het sprookje ‘roodkapje’ uit in de klas. Het
was een thema met heel veel inbreng van de kleuters, ze brachten toffe spullen
mee, hadden leuke ideetjes en we leerden heel wat nieuwe woorden bij…
Enkele activiteiten op een
rijtje:
- Wereldeiland:
o Notenkoekjes bakken
- Beeldeiland:
o Roodkapje of wolf bekleven met krantenpapier en lijmverf
o Wolf schilderen en uitknippen
o Vrij bos schilderen met waterverf
o Vrij schilderen over het sprookje
- Fijneiland:
o Vingerpopjes maken om lied na te zingen
o Zoutdeeg: koekjes bakken
o Plasticine: kleikaarten (tanden van de wolf)
o Tanden van de wolf uitknippen en kleven
- Denkeiland:
o Koekjes tellen in de mand
o Noten sorteren
o
de weg van roodkapje volgen met …de Beebot
(digitaal diertje om te programmeren)à
richtingen
o
Smartgame: roodkapje
- Taaleiland:
o Prentenboeken in het thema
o Brainstorm
o Sprookje naspelen met handpoppen: verteltafel
o Sprookje naspelen poppenhoek
o Woorden na stempelen/na typen
o Samengestelde woorden: voorbeeld ROOD en KAPJE= roodkapje
- Wil- en durfeiland:
o Brainstorm thema sprookje: helpen nadenken over het thema
o Dag van de zorg: op bezoek in de ‘tap’ in Moen bij de oudere en/of zieke
mensen.
- Muziekeiland:
o Lied: ‘zeg roodkapje waar ga je heen…’
- Beweegeiland:
o Hindernissen pad in de gang
o Bewegen op het lied: roodkapje waar ga je heen
o Turnen met juf Hanne
o Wolfje hoe laat is het?
- Sameneiland:
o Godsdienstmomentjes: zich veilig voelen, bang zijn, …
o Cinema moment met koekjes als afsluiter van het thema
o Welkom aan Cas en Lisa: onze nieuwe klaspoppen (sociale talenten)
Thema vanaf maandag 16 oktober: Het
bos
Dinsdag 17 oktober gaan we met alle kleuters naar
het bos. Vergeet zeker jullie fluojas
niet. Bedankt aan de (groot) ouders die kunnen rijden.
Groetjes en prettig weekend, juf Saalien
__________________________________________________________
__________________________________________________________
Beste
ouders,
Omdat
we allen bezorgd zijn over de veiligheid in het verkeer vinden we dan ook
belangrijk om op school een steentje bij te dragen aan…mobiliteit.
Dank aan
jullie ouders om hieraan mee te werken, en vooral de verkeersregels blijven
door geven aan onze jonge weggebruikertjes… Het spreekwoord zegt:
“Jong geleerd is …oud gedaan”
Enkele activiteiten op een
rijtje:
- wereldeiland:
o waarneming fiets, helm, politiespullen
o bezoek van de politie
- Beeldeiland:
o Schilderen of tekenen zebrapad
o Aya inkleuren
o Rikki waarheidsgetrouw inkleuren als boekenwijzer voor ons dagboekje
- Fijneiland:
o spelen met plasticine: opdrachtkaarten in thema
o clics: voertuigen nabouwen
- Denkeiland:
o Autohoek: hoe ver kan de auto rijden via de buis
o Auto’s parkeren adhv dobbelstenen.
o telopdracht+groepjes maken
van 3 tot 5, tot 7(Oudste kls)
o
de weg volgen met …de Beebot (digitaal diertje om
te programmeren)à
richtingen
- Taaleiland:
o Voorbereiding komst politie: vragen stellen en tekenen
o Vertelmoment over het weekend
o Doe-vers: ‘Jan politieman staat klaar’
o Prentenboeken in het thema
o Brainstorm
- Wil- en durfeiland: (zelfredzaamheid) :
o Klaskermiskaart zelfstandig of met hulp invullen.
o Brainstorm thema kermis
- Muziekeiland:
o Lied: ‘het verkeerslicht’
- beweegeiland:
o fietsen op de
verkeersvrije straat, waar we naar hartenlust kunnen fietsen, en hoffelijkheid
in het verkeer zullen aanleren (krijttekeningen op de straat)
o Doe- vers: Jan politieman
o Lopen en stoppen op teken van de politieman
o turnen met juf Hanne
- Sameneiland:
o Samen fietsen met alle kleuters
o Gezellig samen naar filmpjes kijken op groot scherm van Aya
o Samen in de bus spelen die we bouwden in de klas.
o Verjaardag vieren van: Lola
Thema vanaf donderdag 29 september: Sprookje: Roodkapje.
Groetjes, juf Saalien
------------------------------------------------------------------------
Themabrief:
Kermis in het dorp (6-15/09/2017)
Beste ouders,
Elk jaar is het van dat! Kermis in Moen. De
kleuters vinden dat natuurlijk super. Maar de juffen ook. We gingen allen samen
op stap naar de kermis en de kleuters kregen de smaak te pakken en velen gingen
tijdens het kermisweekend nog eens op stap. Ook onze klas werd omgetoverd tot
een leuke kermisklas.
Enkele activiteiten op een rijtje:
- wereldeiland:
o
waarneming
van de kermisattracties
o
klas
versieren
o
vrij spel in
de zandbak
- Beeldeiland:
o
kermiskaart
versieren
o
cupcakes
versieren verjaardagskalender
o
verjaardagsfoto
versieren
- Fijneiland:
o
spelen met
plasticine
- Denkeiland:
o
draaimolen
puzzelen en kleuren
o
klaskermiskaart
invullen
o
eensjes
vissen met opdrachtkaart: hoeveel eendjes van welke kleur…
o
(+taaleiland)
Kim-spel kermis spullen (wat is er weg)
- Taaleiland:
o
nieuwe
woordenschat: bollo smitto, eetkraam, …
o
prentenboeken
binnen het thema kermis.
o
Vertelmoment
over het weekend
o
Brainstorm
- Wil- en durfeiland: (zelfredzaamheid) :
o
Klaskermiskaart
zelfstandig of met hulp invullen.
o
Brainstorm
thema kermis
- Muziekeiland:
o
liedje
‘zwieren en zwaaien’
- beweegeiland:
o
eendjes
vissen
o
bollo smitto
o
dansen op
lied: zwieren en zwaaien (draaimolentjes)
o
turnen met
juf Hanne
- Sameneiland:
o
Uitstap naar
de kermis: samen op de autootjes
o
Verjaardag
vieren van: Fleur, Shaira-Mae, Elan, Olivier en juf.
Thema van
volgende week:
Aya en Rikki
in het verkeer!
Prettig
weekend!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten